Οι προτάσεις μου, όπως τις κατέθεσα χθες στη συνεδρίαση της Επιτροπής 4Χ4 της ΕΠΑ, προσπαθώντας να συνδυάσω όσα γράφτηκαν εδώ και τις προσωπικές μου απόψεις:
1. Παραμονή στο καθεστώς των regularity. Τι σημαίνει αυτό;
a. Ελάχιστα μέτρα ασφαλείας, όπως και στα ιστορικά αυτοκίνητα η εφαρμογή τους κατ’ επιλογή από τους αγωνιζόμενους, μια και δε νοούνται δύο μέτρα και δύο σταθμά (ιστορικά – 4Χ4) από τον ίδιο φορέα. Μέσα στον μήνα που μας έρχεται έχουμε δύο εκδηλώσεις ιστορικών με μέση ταχύτητα (regularity) μέχρι και 50 χ.α.ω. σε ασφάλτινες διαδρομές, ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΣΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ. Πόσο πιο επικίνδυνοι είναι οι δικοί μας αγώνες,
i. που κινούνται σε δευτερεύοντες χωμάτινους δρόμους,
ii. έχουν πολύ προηγμένα συστήματα παρακολούθησης των αυτοκινήτων
iii. εφαρμόζουν πολύ αυστηρό έλεγχο επιβαλλόμενων ορίων ταχύτητας σε ελεγχόμενες περιοχές;
b. Οι μέσες ωριαίες μέχρι 50 χ.α.ω., καλύπτουν ΑΠΟΛΥΤΑ τα σημερινά δεδομένα των αγώνων αντοχής 4Χ4, χωρίς θυσίες στον ανταγωνισμό.
2. Επιβολή μέγιστης κατανάλωσης (ή καλύτερα ελάχιστων χιλιομέτρων ανάμεσα σε ανεφοδιασμούς), με παράλληλη απαίτηση για διατήρηση των δεξαμενών καυσίμων της παραγωγής, που
a. Θα κρατήσει τις ταχύτητες σε λογικά επίπεδα.
b. Θα αυξήσει τις πιθανότητες μικρών, οικονομικών, οικολογικών στη σχεδίαση αυτοκινήτων να κερδίσουν.
c. Θα προσθέσει στο χαρακτήρα περιπέτειας των αγώνων, εισάγοντας μία ακόμη παράμετρο ανταγωνισμού.
d. Να αφορά περισσότερο τις Ζ2 και Ζ3, όπου θα αυξήσουν και την ασφάλεια.
3. Επιβολή ελάχιστου μήκους αγώνα, με στόχο να μην οδηγηθούμε σε αγώνες – sprint, όπου τον πρωταρχικό στόχο θα παίζει η ταχύτητα. Τα Rally Raids είναι βασικά αγώνες αντοχής και πλοήγησης, ιδίως στο ερασιτεχνικό επίπεδο στο οποίο αναφερόμαστε στην Ελλάδα. Η διατήρηση της ταχύτητας χαμηλά έχει άμεσες επιπτώσεις στο χαμηλό κόστος και την ασφάλεια των αγώνων μας.
4. Περιορισμό του συνολικού αριθμού αγώνων του είδους, όπως και να ονομάζονται αυτοί (αντοχής, Trail Ride, Rally Raid κλπ.), σε 4-5 το χρόνο το πολύ για να:
a. Μειωθεί το συνολικό κόστος στους αγωνιζόμενους.
b. Ανέβει το επίπεδο διοργάνωσης, αφού οι διοργανωτές θα επικεντρώνονται σε λιγότερους αγώνες.
c. Ανέβουν οι συμμετοχές, αφού οι πιθανοί και δυνάμενοι θα μοιράζονται ανάμεσα σε λιγότερα events.
d. Ανέβει ο ανταγωνισμός, αφού περισσότεροι αγωνιζόμενοι θα μπορούν να διεκδικούν νίκες και τίτλους.
5. Οι αγώνες του είδους να γίνονται στην Κεντρική Ελλάδα, τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον. Η εμπειρία των αγώνων των τελευταίων ετών δείχνει ότι εδώ βρίσκεται ο πυρήνας των αγωνιζόμενων του είδους, όπως π.χ. για τα trophies είναι η Βόρεια και η Δυτική Ελλάδα και η Κρήτη.
a. Μακρινοί αγώνες ΜΟΝΟ με εξασφάλιση δωρεάν ή οικονομικής μεταφοράς αυτοκινήτων και πληρωμάτων π.χ. με τρένο για τη Βόρεια Ελλάδα ή με καράβι για τα νησιά.
b. Μακρινοί αγώνες ΜΟΝΟ αν η περιοχή έχει δείξει ότι διαθέτει ικανό αριθμό τοπικών πληρωμάτων που έχουν συμμετάσχει στους υπόλοιπους αγώνες και μπορούν να στηρίξουν από μόνες τους, αριθμητικά, έναν αντίστοιχο αγώνα. Οι αγώνες trophy και wild terrain είναι ένας καλός μπούσουλας για το πώς πρέπει να λειτουργήσει το θέμα.
c. Πρόταση για ένα πρωτάθλημα
i. Ναύπλιο ή/και περίχωρα, στην ανατολική μεριά της Πελοποννήσου
ii. Evia RR
iii. 24ωρος
iv. Αττικό
v. Καλάβρυτα
6. Πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά το θέμα των πολυήμερων αγώνων, από την στιγμή που ΔΕΝ έχουμε επαγγελματίες οδηγούς αλλά καταστηματάρχες, ελεύθερους επαγγελματίες, δημοσίους και ιδιωτικούς υπαλλήλους... Ούτε οι άδειες είναι εύκολες πλέον, ούτε το «κλείνω το μαγαζί 3 μέρες» ούτε τα έξοδα ξενοδοχεία φαγητά
a. Πολυήμεροι αγώνες σε τριήμερα.
b. Πολυήμεροι με μόνο τις πρώτες 2 μέρες να μετρούν στο πρωτάθλημα.
7. Θέσπιση συντελεστών αγώνων που έχουν να κάνουν με το συνολικό μήκος και όχι με τη διάρκειά τους σε ημέρες, μια και η δεύτερη περίπτωση οδηγεί σε πρόσθεση ημερών με μια μικρή ειδική για να ανέβει ο συντελεστής, με άμεση συνέπεια την αύξηση του κόστους για τους αγωνιζόμενους – μία παραμονή ακόμη.
8. Θεσμοθέτηση κινήτρων για νέους σε ηλικία οδηγούς που θα φέρουν νέο αίμα στο χώρο. Τα κίνητρα αυτά μπορεί να είναι:
a. Θέσπιση ειδικών επάθλων.
b. Επιβολή μειωμένου παραβόλου συμμετοχής.
c. Μεγαλύτερη ελευθερία στους περιορισμούς κατανάλωσης, κυβισμού κλπ.
d. Έπαθλο trailride. Μονοήμεροι αγώνες περί τα 250χλμ. στο στυλ εκκίνηση το πρωί της Κυριακής τερματισμός το μεσημεράκι, το βράδυ σπίτι μας. Με στόχο προσέλκυσης «νέου αίματος» με οικονομικούς αγώνες
9. Διοργάνωση σεμιναρίων για νέους αγωνιζόμενους ή πιθανούς αγωνιζόμενους που θα περιλαμβάνουν:
a. Μαθήματα πλοήγησης.
b. Ενημέρωση επί των τεχνικών θεμάτων – εξοπλισμού.
c. Ενημέρωση επί των κανονισμών.
10. Διατήρηση των κανονισμών χωρίς αλλαγές για αρκετά χρόνια ούτως ώστε:
a. Να μην απαιτούνται αλλαγές στα αυτοκίνητα.
b. Να μπορούν καινούριοι αγωνιζόμενοι να προγραμματίζουν την είσοδό τους στο χώρο.
c. Να μπορεί να γίνει εύκολα ο οικονομικός προγραμματισμός των αγωνιζόμενων για τα επόμενα χρόνια.
d. Να διευκολυνθεί η προβολή των αγώνων, με βάση την σταθερότητα των διοργανώσεων.
e. Να γίνεται κάτι «συνιστώμενο» για κάποιο χρονικό διάστημα και μετά υποχρεωτικό.
f. Οι κανονισμοί να έρθουν στα μέτρα του «σήμερα» πχ υγραέριο.
11. Ένταξη των αγωνιστικών 4Χ4 στο καθεστώς αγωνιστικών πινακίδων που θα έχει σαν αποτέλεσμα:
a. Τη μείωση του κόστους χρήσης, λόγω του ότι δε θα πληρώνονται τέλη κυκλοφορίας.
b. Τη δυνατότητα εξέλιξης καθαρά αγωνιστικών αυτοκινήτων, με ότι σημαίνει αυτό για τον ανταγωνισμό.
12. Να επιτραπούν συστήματα ασφαλείας (καθίσματα, ζώνες, κράνη κλπ.) ερασιτεχνικού επιπέδου (amateur) ECE approved, αντί για τα σημερινά απαιτούμενα FIA approved που έχουν τριπλάσιο κόστος. H παραπάνω επιλογή εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη, ακόμη και στη «μητέρα» του σπορ Αγγλία. Ενδεικτικά ένα σετ ζωνών FIA έχει τιμή στην Αγγλία 132 λίρες και ένα ECE μόλις 50 λίρες. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση στα καθίσματα, τα κράνη, τις φόρμες κα.
13. Εφαρμογή ελάχιστου βάρους αυτοκινήτων με βάση τον κυβισμό, για να αποφύγουμε την εμφάνιση υπερελαφρών, δυνατών, ταχύτατων αυτοκινήτων που θα πιάνουν απίστευτες ταχύτητες. Κάτι τέτοιο εφαρμόζεται ακόμη και στο Παγκόσμιο Κύπελλο της FIA στην μεγάλη κατηγορία Τ1 δηλαδή στα Tuareg, τις BMW X3CC κλπ. Μπορείτε να πάρετε μία αίσθηση στο
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.] a. Για αυτοκίνητα με τον κυβισμό που αναφέρεται στην άδεια κυκλοφορίας, +25% το πολύ, να ισχύουν τα ελάχιστα βάρη που αναφέρονται στα δικίνητα αυτοκίνητα του κανονισμού της FIA για τους αγώνες Cross Country.
b. Για αυτοκίνητα με αύξηση του κυβισμού μεγαλύτερη του 25% από τον αναγραφόμενο στην άδεια κυκλοφορίας, να ισχύουν τα ελάχιστα βάρη που αναφέρονται στα τετρακίνητα αυτοκίνητα του κανονισμού της FIA για τους αγώνες Cross Country.
Τα ελάχιστα βάρη θα φέρνουν τα αυτοκίνητα σε μία αναλογία κιλών/ίππο που θα αντιστοιχεί σε μέσα επιβατικά αγωνιστικά, της τάξης των 2 λίτρων, ατμοσφαιρικών. Σε συνδυασμό με το ύψος και το άγνωστο της διαδρομής θα περιορίζουν τις μέγιστες ταχύτητες, που είναι ουσιαστικά αυτές που θέτουν θέματα ασφαλείας.
14. Διατήρηση του σημερινών μέτρων ασφαλείας για αυτοκίνητα χωρίς μεγάλες μετατροπές στον κινητήρα.
a. Για αυτοκίνητα με τον κυβισμό που αναφέρεται στην άδεια κυκλοφορίας, +25% το πολύ, να ισχύουν τα μέτρα που ισχύουν μέχρι σήμερα, με πρόσθεση ίσως κρανών, ζωνών και καθισμάτων προδιαγραφών ECE.
b. Η διατήρηση του κυβισμού μέσα στο πλαίσιο του +25% το πολύ να προϋποθέτει κινητήρα αντίστοιχων κυλίνδρων, αντίστοιχων βαλβίδων ανά κύλινδρο και αριθμού εκκεντροφόρων.
c. Η υπερτροφοδότηση, κάθε είδους, να πολλαπλασιάζει τον κυβισμό με συντελεστή 1,7. Οπότε π.χ. ένα Vitara 1.6 να μπορεί να φορέσει έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1000 κ.εκ. από Daihatsu Charade χωρίς να τεθεί εκτός του 25%.
d. Η διαπίστωση της παραμονής μέσα στα πλαίσια του 25% μπορεί να γίνεται απλά με τη μέτρηση της διαμέτρου της εισαγωγής πριν την πεταλούδα. Αν η νέα εισαγωγή έχει διάμετρο που δεν ξεπερνά την αρχική επί το συντελεστή 1.118035, τότε όλα είναι μέσα στα πλαίσια του 25%. Αν η οποιαδήποτε αλλαγή στο κυβισμό ξεπερνά το 25%, αλλά η εισαγωγή είναι μέσα στα παραπάνω πλαίσια, ο κινητήρας δε θα αποδώσει τα αναμενόμενα, οπότε ουσιαστικά δεν υπάρχει πρόβλημα.
15. Αύξηση των μέτρων ασφαλείας για αυτοκίνητα με μεγάλες μετατροπές στον κινητήρα και την ισχύ.
a. Για αυτοκίνητα με αύξηση του κυβισμού μεγαλύτερη του 25% από τον αναγραφόμενο στην άδεια κυκλοφορίας, να ισχύουν μέτρα ασφαλείας αντίστοιχα με τους κανονισμούς της FIA για τους αγώνες Cross Country (roll cage, καθίσματα, ζώνες, HANS, φόρμες, εσώρουχα, κράνη, πυρόσβεση, διακόπτες ασφαλείας ντεπόζιτο ασφαλείας κλπ.), με το σκεπτικό ότι το κόστος μίας τέτοιας μετατροπής είναι μεγάλο και δικαιολογεί αντίστοιχο κόστος των συστημάτων ασφαλείας, τα οποία πρέπει πλέον να αντιστοιχούν στο επίπεδο επιδόσεων του αυτοκινήτου.
b. Η σχέση του κυβισμού με αυτόν της άδειας εξασφαλίζει ότι ο υπόλοιπος εξοπλισμός του αυτοκινήτου θα αντιστοιχεί με την ισχύ. Τα περισσότερα αυτοκίνητα 4Χ4 έχουν διαφορετικό εξοπλισμό (σασί, άξονες, φρένα κλπ.) ανάλογα με τον κυβισμό, που πιθανά θα δημιουργήσουν πρόβλημα αντοχής και ασφάλειας. Να αναφέρουμε ενδεικτικά το διαφορετικό σασί του 2λιτρου Vitara σε σχέση με το 1.6 και τους άξονες Dana44 πίσω στα 4λιτρα Jeep σε σχέση με τους Dana35 στα 2.5, ενώ σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και διαφορές στα φρένα (δισκόφρενα στους μεγάλους κυβισμούς, ταμπούρα στους μικρούς).
16. Να καταργηθούν τα άρθρα 2.10 & 2.11 του Γενικού Κανονισμού που αναφέρουν:
a. «2.10 Η επιλογή των διαδρομών πρέπει να επιτρέπει στη πλειονότητα των πληρωμάτων που βρίσκονται εντός αγώνος να πραγματοποιούν το μεγαλύτερο τμήμα της διαδρομής με το φως της ημέρας, εκτός αν ο αγώνας ή η Διαδρομή έχει χαρακτηριστεί νυκτερινή και να είναι τέτοια που να μην επιτρέπει στα οχήματα να αναπτύξουν συνολική ΜΩΤ. πέραν των 50 χιλιομέτρων….»,
b. «2.11 Μετά από διάρκεια οδήγησης μέχρι 12 ωρών είναι υποχρεωτική μια ανάπαυση διάρκειας τουλάχιστον 8 ωρών κατά τη διάρκεια της νύχτας. Με έγκριση της ΕΠΑ/ΕΘΕΑ μπορούν να διοργανωθούν αγώνες με μεγαλύτερη διάρκεια οδήγησης και διαφορετικούς χρόνους ανάπαυσης.»
μια και ο 24ωρος έχει αποδείξει ότι οι νυχτερινοί αγώνες είναι απόλυτα ασφαλείς - ιδίως με τα σύγχρονα μέτρα παρακολούθησης των αγωνιζόμενων – και πετυχημένοι.
17. Να παραμείνει προαιρετικό και πάλι το το σύστημα πυρόσβεσης του άρθρου 283.7 του ΔΑΚ όπως και το 2011. Να συνίσταται θερμά η τοποθέτηση σε όλα τα οχήματα της ομάδας.
18. Να καταργηθούν οι τύποι των συστημάτων μέτρησης της απόστασης που αναφέρονται στο άρθρο 11.2 του Γενικού Κανονισμού. Να γίνει ελεύθερη η επιλογή συστήματος από τον οργανωτή.
19. Να γίνει ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ η ενημέρωση του site της ΟΜΑΕ/ΕΠΑ για τους αγώνες 4Χ4 γενικότερα. Η υποχρέωση αυτή να αφορά τόσο τους οργανωτές, που πρέπει να στέλνουν στοιχεία, όσο και τον υπεύθυνο του site, που πρέπει να τα δημοσιεύει, όπως κάνει για τους υπόλοιπους αγώνες αυτοκινήτου.
20. Να μην γίνονται συζητήσεις από μέλη της Επιτροπής 4Χ4 για τους αγώνες 4Χ4 (βαθμολογίες, κανονισμούς, αγώνες κλπ.), σε χώρους όπου δεν επιτρέπεται η πρόσβαση σε όλους τους ενδιαφερόμενους (οργανωτές, αγωνιζόμενους, δημοσιογράφους).
Το τί συζητήθηκε σε επόμενο post...